Wednesday, 11 May 2011

selamat hary IbU

Orang kata aku lahir dari perut mak....

(bukan orang kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku....mak

Bila lapar, yang suapkan aku....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku....mak

Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....mak
Bila bangun tidur, aku cari....mak

Bila nangis, orang pertama yang datang....mak

Bila nak bermanja, aku dekati....mak

Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak

Bila nakal, yang memarahi aku....mak

Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak

Bila takut, yang tenangkan aku....mak

Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan....mak
Bila sedih, aku mesti telefon....mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu....mak

Bila bengang, aku suka luah pada....mak

Bila takut, aku selalu panggil...."mmaaakkkk!"
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau....mak

Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni....mak

Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak

Kalau balik ke kampung,

Yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku....mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak

Aku ada pasangan hidup sendiri....
Bila seronok, aku cari....pasanganku

Bila sedih, aku cari....mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku

Bila gagal, aku ceritakan pada....mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku

Bila berduka, aku peluk erat....mak

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku

Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....mak

Bila sambut valentine....aku bagi hadiah pada pasanganku

Bila sambut hari ibu....aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”

Selalu....aku ingat pasanganku

Selalu....mak ingat kat aku

Bila-bila....aku akan telefon pasanganku

Entah bila....aku nak telefon mak

Selalu....aku belikan hadiah untuk pasanganku

Entah bila....aku nak belikan hadiah untuk mak

Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... Bolehkah kau kirim wang untuk mak? Mak bukan nak banyak... Lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".
Berderai air mata jika kita mendengarnya.....
Tapi kalau mak sudah tiada.....

MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....

berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.....
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya....
Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya. Kos upah membantu ibu:
1) Tolong pergi kedai : RM4.00

2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.
1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA

2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh si ibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata, "Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.
i LOVE my mum.. :)

Tuesday, 10 May 2011

sAHabAT....

Memilih seseorang untuk dijadikan kawan adalah sangat penting untuk masa depan kita. Secara tidak sedar, ramai yang tidak menyedari kepentingan memilih kawan yang matang dan baik untuk masa depan. Kawan ini memainkan perananan dalam kehidupan kita selepas ibu dan bapa sebenarnya.
“Kita sekarang, merupakan kita yang akan datang..”


Ini menunjukkan mencari sahabat a.k.a kawan yang baik ini adalah diharuskan, kerana ia menentukan siapa kita di masa akan datang. Kerana melalui kawan juga pembentukkan peribadi akan berlaku.
Sebagai contoh senang, apabila kita berkawan dengan seseorang. Kita ‘terpaksa’ mengikut rentak mereka baru boleh masuk dengan mereka. Sbgai cnth, sye blajo di u. Di u  kita akan menjumpai skmpulan tidak kira perempuan atau lelaki. Kita akan lihat macam mana msing2 bleh mesra atau boleh ke sana dan kesini bersama-sama. Sudah pasti ada sedikit sebnyk persamaan diklngan mereka.
Ok. Sekiranya kita ingin berkawan dengan orang tua. Adakah kita akan berpelakuan seperti kita berkawan dengan kwn2 kita di u atau kita ikut rentak org tua tersebut? Org tua disini bukan bermaksud orang tua yang sudah pencen! Tapi orang yang lebih tua pada kita, beza 2-4 tahun dengan kita contohnya.
Individu yang matang boleh dilihat melalui peribadi mereka, tidak kiralah macam mana carapun. Namun kebiasaannya individu yg matang, dia akan menggunakan masanya dgn perkara yg berfaedah drpda membuang masa. Sbgai contoh mdh adalah ibu dan bapa kita, adakah mereka menghabiskan masa seperti kita? Sudah tentu sebaliknya! Kehidupan mereka lebih tersusun padahal mereka tidak membuat sebarang jadual waktu, namun mereka pandai memenuhkan masa yg terluang. itulah yang dinamakan matang a.k.a mature!
Kalau kita berkawan dengan orang kuat bercinta, maka bergitulah kita akan datang. Maksud akan datang bukan makan tahun 5 tahun ke atas, dalam masa berbulan pun ada dan setahun dua pun ada, ia tidak mustahil.
Namun segalanya terletak pada keperibadian kita untuk menerima atau tidak. Contoh lain adalah, tidak semuanya yang berkahwin itu sudah matang, adapun yang belum matang. Dah baligh tidak semestinya matang.

Monday, 9 May 2011

aku percaya & tawakal padaMu ;)


Bila belum sedia melangkah lebih jauh dengan seseorang, 
cukup cintai ia dalam diam ...
kerana diammu adalah salah satu bukti cintamu padanya ...
kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang,
 kau tak mau merusak kesucian dan penjagaan hatinya..
kerana diammu memuliakan kesucian diri dan hatimu.. 
menghindarkan dirimu dari hal-hal yang akan merusak izzah dan iffahmu ..
kerana diammu bukti kesetiaanmu padanya ..
kerana mungkin saja orang yang kau cinta adalah juga orang yang telah ALLAH swt. pilihkan untukmu ...
ingatkah kalian tentang kisah Fatimah dan ALi ?
yang keduanya saling memendam apa yang mereka rasakan ...
tapi pada akhirnya mereka dipertemukan dalam ikatan suci nan indah
kerana dalam diammu tersimpan kekuatan ... 
kekuatan harapan ...
hingga mungkin saja Allah akan membuat harapan itu menjadi nyata hingga cintamu yang diam itu dapat berbicara dalam kehidupan nyata ...
bukankah Allah tak akan pernah memutuskan harapan hamba yang berharap padanya ?
dan jika memang 'cinta dalam diammu' itu tak memiliki kesempatan untuk berbicara di dunia nyata,
biarkan ia tetap diam ...
jika dia memang bukan milikmu, pasti Allah, 
melalui waktu akan menghapus 'cinta dalam diammu' itu 
dengan memberi rasa yang lebih indah dan orang yang tepat ...
biarkan 'cinta dalam diammu' itu menjadi memori tersendiri dan sudut hatimu menjadi rahsia antara kau dengan Sang Pemilik hatimu ...

bAkTiSiSwA fELdA


first time aq p baktisiswa sem nie..mklum la aq nie mlas cket nk join kem2 nie..ntah npe tbe2 kli ni ase nk join lak..klau krang sme nk taw la kn mang best sgat g kem nie..ase xnk blik jew..hehe..
baktisiswa kali ni g kt area felda lawin utara kt grik..aq xtaw pon kt mne tmpt nie..mklum la xpnah g..hehe
nie lah die tmpt yg aq g ary tu..hehe wlaupon pde mulenye aq mang xtaw tmpt nie..hehe pas da smpai sne bru la aq taw..felda nie cntik sgat..umh2 kt sne pon cntik2..mang best la...
ary prtame g sne mang srnok..dpat la mak angkat baru..hehe..mak n ayah angkat aq mang sporting n baik sgat..hehe adik bradik angkt pon bst..sume gile2..haha..prgram nie gbung ngan ump, uia n upsi sndri..hehe wlaupon xbpe rmai yg join tp mang best..
nie la gmba mak,abah n adik bradik angkat aq..dieorg sme mang the best..hehe...

nk cite sal abah n mak angkat nie..hehe..dieorg nie mang best..mak cite die snyi dok umh bb xde cpe kt umh..just de srang ank laki yg dok umh tu..yg len sme kje lua..bbtu mak ngan abah join prgram ank angkt nie..mak nie suke sgat msak..hehe keje kiteorg dok umh tu syik mkan je..mang gmuk la dok citu..hehe..



nie la gmbo2 kteorg kt sne..mang byk prgram kt sne..ponat la nk cite byk2..hehe yg psti mang best join kem..agpon byk manfaat yg aq dpt join prgram nie..kwan2 ape yg pnting adlh krjsme..aq syang krang sme..nti kite jmpe agy..xdok idea da nk nulis..hehe :))